onsdag 29 januari 2014

Prestationstest Crosman 2260

Eftersom min crosman 2260 fått lite extra uppmärksamhet det senaste tyckte jag det var bäst att en gång för alla finna lösningen på en fråga jag haft sedan jag köpte geväret.

- Hur många skott får man per kolsyrepatron?

Har komit så många andra projekt i vägen sedan jag skaffade bössan att min frågeställning hunnit rinna ut i sanden, samt att jag klassat cromans kolsyrevapen för högljudda att skjuta med i lägenheten. 
Insåg dock nyligen att 2260:an, antagligen på grund av sin längre pipa, har ett mildare ljud än min vanliga 2240 så jag vågade mig på ett test.


skjutbänken och underlaget ger knappast någon optimal skjutställning, men precisionsskytte var inte på agendan denna dag.


Avståndet mellan sovrumsväggarna är ganska jämna 10 meter men eftersom jag har en spjälsäng bakom kameran och behöver utrymme att röra mig på så blir avståndet avkortat till runt 8m.


Rödpunkt-siktet var inte inskjutet men denna gång stod de dubbla spånskivorna emot mina bommar.


Var mest intresserad av att se antal skott per kolsyrepatron samt lyckas regga några hastigheter genom chronyn. Grupperna höll sig dock någorlunda samlade utan att ansträngning lades till precision.

Var ärligt förvånad att jag inte fick ut fler användbara skott. Med den sortens kolsyreslöseri förlorar man ju verkligen motivationen till att investera i andra gas-drivna vapen.


Vad som däremot var positivt med skjutningen var mitt nya rödpunktsikte. Lånade i tidagre inlägg rödpunkten ifrån min 2240. Det exemplaret hade dock aldrig testats tidigare och jag insåg att punkten var helt värdelös. Den var alldeles för skarp och täckte praktiskt taget hela tavlan när man lade an på 8 meter.


Båda siktena är billiga importer från Kina, skillnaden sades vara att det nya, något dyrare, siktet hade en anpassningsbar punkt som ställde in sig efter ljusförutsättningarna och det visade sig fungera mycket bättre än de första.


Inga kommentarer: